• Bginternal

    Δημοσιεύσεις

Τέμπη - Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου

Αναμέναμε το Κοινοβούλιο της πατρίδας μας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Να ακούσει τον πόνο και τη φωνή των γονιών που έχασαν άδικα τα παιδιά τους. Δυστυχώς διαψευσθήκαμε. Το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής, αλλά και η συζήτηση στη Βουλή ήταν απογοητευτική. Δυστυχώς, ήταν ανθρώπινο λάθος λέει η συμπολίτευση και έριξε την αυλαία.

«Σωπάστε. Βρήκαμε τους ενόχους. Σταθμάρχης, οι δύο μηχανοδηγοί, η ΡΑΣ και η Hellenic train». Αυτοί παραβήκανε τις «12 εντολές», του Γενικού Κανονισμού Κίνησης».

Ο Σύλλογος των παθόντων διαμαρτύρεται έντονα σε αυτές τις παραδοχές. Απαιτεί να διερευνηθούν οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων και όχι μονάχα τα ανθρώπινα λάθη στο υπηρεσιακό προσωπικό.

Η κοινωνία αντιδρά στη συγκάλυψη του εγκλήματος. Πάνω από 1.360.000 υπογραφές απαιτούν να συγκροτηθεί Προανακριτική Επιτροπή. Να αρθεί η βουλευτική ασυλία. Η τραγική φιγούρα της μάνας που έχασε το βλαστάρι της, καθώς και όλες οι άλλες μανάδες, πατεράδες απαιτούν να πέσει φως παντού. Η δικαιοσύνη να τιμωρήσει τους ενόχους από τη βάση έως την κορυφή, χωρίς διακρίσεις. Ουδείς πάνω από τον νόμο. Αντίθετα όμως το μήνυμα της Εξεταστικής Επιτροπής και τη συζήτηση στη για το πόρισμα περί άλλων τυρβάζουν.

Σωπάστε εσείς στον Σύλλογο των παθόντων να φωνάζετε. Η Πρόεδρός σας κ. Μ. Καρυστιανού να παύσει να αναστατώνει το πολιτικό σύστημα, στη Βουλή και την Ευρωβουλή, δεν υπάρχουν πολιτικές και ποινικές ευθύνες. Η ευρωπαϊκή εισαγγελία δημόσια διαμαρτύρεται, ότι βρίσκει αναχώματα κοινώς «κουκουλώματα» ευθυνών της πολιτικής ηγεσίας. Από την Επιτροπή Αναφορών του ευρωκοινοβουλίου, ομόφωνα όλες οι παρατάξεις, στέλνουν μήνυμα στην κυβέρνηση να άρει την πολιτική ασυλία του Υπουργού. Να πέσει φως παντού.

Η δικαστική έρευνα ανοίγει συνεχώς την βεντάλια των ποινικών ευθυνών. Σε πάνω από πενήντα άτομα έχουν απαγγελθεί βαρύτατες κατηγορίες. Σε τέσσερις ομόκεντρους κύκλους, σε οργανισμούς και πρόσωπα, ερευνώνται ευθύνες και ενοχές για αυτήν την τραγωδία των 57 νέων ψυχών και 180 οικογενειών που δοκιμάστηκαν.

Στον πρώτο κύκλο των υπηρεσιακών παραγόντων και των ανθρώπινων λαθών, ο εφέτης ανακριτής έχει απαγγείλει βαρύτατες κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα. Κανείς όμως δεν μιλά, ότι δεν υπήρχαν, δεν λειτουργούσαν συστήματα ασφαλείας για να προλάβουν τα ανθρώπινα λάθη.

Στον δεύτερο κύκλο, στα κέντρα των αποφάσεων, που έχουν την αποκλειστική ευθύνη της συντήρησης, του εκσυγχρονισμού των υποδομών και επιδομών του σιδηροδρόμου έχουν επίσης απαγγελθεί βαρύτατες κατηγορίες. Η έλλειψη εγκατάστασης των συστημάτων, ασφάλειας, για την ασφαλή διακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων, αποτελεί τη βασική αιτία της τραγωδίας, μας βεβαιώνουν οι πραγματογνώμονες. Αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφάλειας, δηλαδή η υλοποίηση της σύμβασης 717 με βεβαιότητα τα τρένα δεν θα είχαν συγκρουσθεί. Θα είχαν προληφθεί τα όποια ανθρώπινα λάθη, σταθμάρχη και μηχανοδηγού. Αυτό επιβεβαιώνει και η ευρωπαϊκή εισαγγελία.

Οι μαρτυρικές καταθέσεις στελεχών της πρώτης γραμμής, μηχανοδηγοί και υπεύθυνοι των συστημάτων ασφαλείας, προληπτικά πριν την τραγωδία, με έγγραφα είχαν προειδοποιήσει τις Διοικήσεις και την Πολιτική ηγεσία για το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου στον σιδηρόδρομο. Ακόμη και στο παρά πέντε πριν την τραγωδία, όταν το θέμα της ασφάλειας του σιδηροδρόμου, έφθασε στη Βουλή ο αρμόδιος Υπουργός, εξαπέλυσε μύδρους, εναντίων όσων τόλμησαν να αμφισβητήσουν την ασφάλεια των σιδηροδρόμων με την αποστροφή «ντροπή σας». Δυστυχώς τραγικά διαψεύσθηκε ο υπουργός, διότι μετά από λίγες μέρες ο θάνατος επισκέφθηκε τα Τέμπη.

Στον τρίτο ομόκεντρο κύκλο, στο «λάκκο των λεόντων» και συμφερόντων, οι εταιρείες που ανέλαβαν την κατασκευή και εγκατάσταση των Ασφαλιστικών Συστημάτων στον σιδηρόδρομο, για τη διαλειτουργικότητα με το ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο και κυρίαρχα για την ασφαλή διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων, ολημερίς το κτίζανε το βράδυ γκρεμιζόταν το έργο, όπως το γιοφύρι της Άρτας. Αντί για δύο χρόνια εκτέλεσης της σύμβασης 717 (2014-2016) φθάσαμε στη 10ετία και ακόμα να τελειώσει, Βέβαια με το αζημίωτο κάθε οκτάμηνο αναθεωρούνταν και προς τα πάνω οι τιμές, όταν υπογράφονταν παρατάσεις. Ήρθε το 2020 ενεπλάκη ο υπουργός με το να χορηγεί την 7η παράταση στην ανάδοχο εταιρία. Και το 2021 να πραγματοποιείται νέα παράταση του έργου έως το 2022. Παράλληλα να υπογράφετε και η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών με 13,400 εκατομμύρια προίκα στην ανάδοχο εταιρεία και 3,2 εκατομμύρια ευρώ μπόνους (σταλίες). Σε αυτό το πεδίο ένοχες σχέσεις και διαπλοκές σε πρόσωπα της αναδόχου εταιρείας και της ΕΡΓΟΣΕ, επισημαίνονται από την ευρωπαϊκή εισαγγελία. Κρίσιμο στοιχείο η συσχέτιση των δύο δικογραφιών, διότι θα αποκαλύψουν όλη την αλήθεια και τη διαπλοκή των συμφερόντων.

Η ευρωπαϊκή εισαγγελία επισημαίνει βαρύτατες πλημμέλειες, με δόλο και σκοπιμότητα, ανάμεσα στα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και της ανάδοχης εταιρείας, στην εκτέλεση της σύμβασης για τις παράτυπες παρατάσεις (συνολικά οχτώ). Η 1η ΣΣΕ το 2021 στην ανάδοχο εταιρεία με προίκα 13,500 εκατομμύρια και μπόνους 3,2 εκατομμύρια (σταλιές) ευρώ, υπογράφτηκε το 2021. Είναι αδύνατον να πιστέψει κανείς ότι η πολιτική ηγεσία δεν ήταν ενήμερη για την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης και του μπόνους για σταλίες 3,2 εκατομμύρια. Εκτός και αν έκανε τα «στραβά μάτια» σύμφωνα με τη λαϊκή κρίση.

Αναρωτιέται ο απλός πολίτης. Καλά δεν υπήρχε πολιτική ηγεσία να εποπτεύσει, να ελέγξει την εκτέλεση της σύμβασης 717 όλα αυτά τα χρόνια; Πολιτικές και ποινικές ευθύνες φωτογραφίζει η ευρωπαϊκή εισαγγελία.

Ο κύκλος των ευθυνών της πολιτικής ηγεσίας δεν κλείνει με την παραίτηση του υπουργού. Ως συνήγορος θανόντων και παθόντων συντάσσομαι με τη σθεναρή απαίτηση του Συλλόγου των παθόντων και του 1.300.000 υπογραφών των πολιτών να διερευνηθούν οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες της ηγεσίας, από την υπογραφή της σύμβασης 2014 έως σήμερα, από προανακριτική επιτροπή.

Στις αναφορές μου, για λογαριασμό θανόντων και παθόντων, προς την εισαγγελία και τον εφέτη ανακριτή της Λάρισας αιτήθηκα να διερευνηθούν και οι ποινικές ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας. Να ρίξει φως η Δικαιοσύνη και στους τέσσερις ομόκεντρους κύκλους.

Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά αναπάντητα. Γιατί ο αρμόδιος υπουργός ενεπλάκη το 2020 στην παράταση της σύμβασης της αναδόχου εταιρίας; Ποιος έδωσε εντολή στην ΕΡΓΟΣΕ να υπογράψει το 2021 την 1η ΣΕΕ με την ανάδοχο εταιρία, όταν το έργο μετά από 7 χρόνια βρίσκονταν ανεκτέλεστο. Ήταν σε γνώση του υπουργού η συμπληρωματική αυτή σύμβαση; Ποιος έδωσε επίσης εντολή να δοθεί μπόνους στην ανάδοχο εταιρία 3.200.000 ευρώ; Η πολιτική ηγεσία δεν όφειλε να εποπτεύει, να ελέγχει και να κατευθύνει τις ενέργειες για την εκτέλεση του έργου, που αφορούσε την βασική υποδομή της Πολιτείας για την ασφαλή διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων; Για το «μπάζωμα» παραμένουν επίσης αναπάντητα ερωτήματα και αιτήθηκα προς τον εφέτη ανακριτή να εξετάσει αν πριν από την «επιχείρηση σκούπα» υπήρξε εισαγγελική άδεια και εποπτεία. Να μάθουμε λένε οι παθόντες ποιος εισαγγελέας επέτρεψε την αλλοίωση των συνθηκών της τραγωδίας. Να μάθουμε επιτέλους ποιος έδωσε εντολή για την επιχείρηση.

Πιστεύω ότι τις ένοχες πράξεις και παραλείψεις πρέπει να ελέγξει ο εφέτης ανακριτής. Να μην μείνει καμιά σκιά συγκάλυψης του εγκλήματος. Να ρίξει επίσης φως στο «μπάζωμα» και την τσιμεντοποίηση του χώρου του δυστυχήματος. Η έρευνα να φτάσει ψηλά σε πολιτικά πρόσωπα που έδωσαν εντολή για την «επιχείρηση σκούπα» στον τόπο της τραγωδίας.

Να ρίξει φως στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αν μετέφερε χημικές ουσίες, που πυροδότησαν τη σύγκρουση και εξαΰλωσαν τα σώματα νέων παιδιών.

Βάσιμα πιστεύω ότι ο εφέτης ανακριτής αργά ή γρήγορα θα χτυπήσει την πόρτα της πολιτικής ηγεσίας.

Λουκάς Αποστολίδης

Ο πληρεξούσιος δικηγόρος

θανόντων και παθόντων

Λοιποί Σύνδεσμοι