• Home
  • Publications
  • ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ (3Η Ειδική Συνεδρίαση της Ολομέλειας του Ελ. Συνεδρίου της 23 Σεπτεμβρίου 2020)

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ (3Η Ειδική Συνεδρίαση της Ολομέλειας του Ελ. Συνεδρίου της 23 Σεπτεμβρίου 2020)

Η τροπολογία για τα αναδρομικά στον ιδιωτικό τομέα, όπως είχαμε υπογραμμίσει, όχι μόνο δεν έλυσε το πρόβλημα, αλλά αντίθετα πυροδότησε νέο κύμα δικαστικών διεκδικήσεων τόσο από αυτούς που αποκλείστηκαν (1.300.000), όσο και από όσους έχουν εκκρεμείς δίκες. 

Είχαμε τονίσει ότι η τροπολογία που επεμβαίνει και περιορίζει τα νομικά αποτελέσματα δικαστικών αποφάσεων, καθώς και αποσβένει (καταργεί) νόμιμες αποζημιωτικές αξιώσεις, που κρίθηκαν από δύο Ολομέλειες του Συμβουλίου της Επικρατείας, αποτελεί συνταγματική εκτροπή και παραβιάζει βάναυσα τις διατάξεις του άρθρου 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ.

                Με την κατάθεση της νέας τροπολογίας για τα αναδρομικά στο δημόσιο τομέα, την Παρασκευή 02.10.2020, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού
Συνεδρίου με γνωμοδότησή της, επιβεβαιώνει πλήρως τους ισχυρισμούς μας και προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι η τροπολογία είναι αντισυνταγματική και παραβιάζει το άρθρο 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ. Επισημαίνει επίσης ότι οι διεκδικήσεις των συνταξιούχων στο Δημόσιο, ως αποζημιωτικές αγωγές παραγράφονται στην πενταετία.

Σημαντικές άλλες σκέψεις στην γνωμοδότηση του Ελ. Συνεδρίου:

  • Οι νόμιμες αξιώσεις των συνταξιούχων του δημόσιου τομέα δεν αποσβέννυνται με την αντισυνταγματική ρύθμιση της τροπολογίας, παρά μονάχα αν υπάρξει ζήτημα παραγραφής.
  • Η παραγραφή των εν λόγω αναδρομικών είναι πενταετής, αφού πρόκειται για αποζημιωτικές αξιώσεις.

Με βάση τα ανωτέρω, η κυβέρνηση έχει δύο επιλογές:

α. Να σεβαστεί τις δικαστικές αποφάσεις και να εφαρμόσει στο σύνολό τους τα νομικά αποτελέσματα (σύνταξη, επικούρηση, δώρα), χωρίς εκπτώσεις. Η’

β. Να περιορίσει τα νομικά αποτελέσματα των αποφάσεων, ως ανέλεγκτη εξουσία από τους κανόνες του κράτους δικαίου, παραβιάζοντας την συνταγματική νομιμότητα, όπως και η γνωμοδότηση του Ελ. Συνεδρίου επισημαίνει με τεκμηριωμένο νομικά λόγο, σαφή, ειδικό και κατηγορηματικό.

Η κυβέρνηση, με την επίκληση του Covid-19 και του δικαίου της ανάγκης, επιδιώκει να κρίνει εκ νέου το δημόσιο συμφέρον, το οποίο κρίθηκε από τις δικαστικές αποφάσεις στη βάση της αρχής της αναλογικότητας μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού συμφέροντος. Η κυβέρνηση φαίνεται ότι με τη νέα τροπολογία επιβεβαιώνει εκ νέου την επιλογή της να μην σέβεται τη νομιμότητα.

Η εκτελεστική εξουσία, όμως, οφείλει να τηρεί τη νομιμότητα και τις αρχές του κράτους Δικαίου, σεβόμενη και εφαρμόζοντας τις αποφάσεις των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας μας (ΣτΕ – Ελεγκτικό Συνέδριο), ως έχουν, χωρίς εκπτώσεις. Εκπτώσεις στη νομιμότητα δεν επιτρέπονται σε μια ευνομούμενη Δημοκρατία.

Συνεπώς οι δικαστικοί αγώνες θα συνεχιστούν, με αγωγές να πλημμυρίζουν τα δικαστήρια, και θα αποτελούν μονόδρομο για τη δικαίωσή των συνταξιούχων, όχι μόνο για το 11μηνο, αλλά έως τα τέλη του 2018.

Οι αγώνες αυτοί αφορούν, αφενός, τις γεγενημένες αξιώσεις των δικαιούχων, όπως σωστά επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, αφετέρου την προάσπιση των αρχών του κράτους δικαίου και το σεβασμό της εκτελεστικής εξουσίας στη νομιμότητα. Καμία αρχή πάνω από το νόμο.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο προειδοποιεί και τη νομοθετική εξουσία. Με την υπό ψήφιση τροπολογία:

  • Η κυβέρνηση επεμβαίνει σε γεννημένες νόμιμες αξιώσεις και περιουσιακά δικαιώματα.
  • Η τροπολογία με τις ρυθμίσεις της είναι ασύμβατη και παραβιάζει το άρθρο 1 ΠΠΠ της ΕΣΔΑ.
  • Η ρύθμιση της απαγόρευσης δικαστικών διεκδικήσεων αναδρομικών και δώρων, πέραν του 11μήνου, έως το τέλος του 2018, είναι αντισυνταγματική.

Αυτές τις σκέψεις του Ελ. Συνεδρίου πρέπει να λάβει υπόψη και η νομοθετική εξουσία, κατά την ψήφιση της σχετικής τροπολογία, η οποία, αντί να λύνει το πρόβλημα, οδηγεί τους συνταξιούχους στα δικαστήρια. Στο κράτος δικαίου, όμως, πάνω από κάθε αρχή ισχύει ο κανόνας δικαίου.