• Home
  • Publications
  • Το νέο τοπίο στον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων

Το νέο τοπίο στον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων

Το νέο τοπίο στον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων, που καταβάλλονταν μέχρι τη δημοσίευση του ν.4387/2016, μετά την έκδοση της υπ΄ αριθμ. Φ. 11321/οικ.10772/382/09.03.2021 υπουργικής απόφασης :

Η δικηγορική μας εταιρεία εύχεται στους συνταξιούχους όλης της χώρας,  Χρόνια Πολλά, υγεία και αισιοδοξία, για τις Άγιες ημέρες.

Θα θέλαμε με το παρόν, να σας ενημερώσουμε για τα κάτωθι :

Στις 22 Μαρτίου δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (τ. Β, φ. 1082) η υπ΄αριθμ. Φ. 11321/οικ.10772/382/09.03.2021 υπουργική απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων με αντικείμενο τη νέα αναπροσαρμογή των συντάξεων  από την 01.10.2019, οι οποίες χορηγούνταν με προγενέστερες διατάξεις του ν.4387/2016. Στο άρθρο 4 παρ.2 της εν λόγω υπουργικής απόφασης ορίζεται ότι «Για το διάστημα από 01.10.2019 και έπειτα, επί των συντάξιμων αποδοχών του άρθρου 3 εφαρμόζονται τα κλιμακωτά ποσοστά αναπλήρωσης του πίνακα 2 της παρ.5 του  άρθρου 8 του ν.4387/2016 και της παρ.5 του άρθρου 36α του ν.4387/2016 ανάλογα με τα έτη ασφάλισης». Τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης για το ανωτέρω χρονικό διάστημα, διαμορφώθηκαν δυνάμει του άρθρου 24 παρ.5 του ν.4670/2020, με το οποίο τροποποιήθηκε το άρθρο 8 του ν.4387/2016. Με μια προσεκτική μελέτη των νέων ποσοστών αναπλήρωσης προκύπτει ότι τούτα παραμένουν ίδια για τα έτη ασφάλισης κάτω των 30 ετών. Στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 24 του ανωτέρω νομοθετήματος αναφέρεται ότι : «Σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η αύξηση του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης, έτσι ώστε αυτή να εξασφαλίζει ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, αφενός, στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους και αγρότες και, αφετέρου, στους δημόσιους υπαλλήλους, λειτουργούς και στρατιωτικούς, μετά την έξοδό τους από το επάγγελμα ή τη δημόσια υπηρεσία ή το λειτούργημά τους, το οποίο να ανταποκρίνεται στις θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος και τις γενικές  αρχές της κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας».

Παρά τα ως άνω διαλαμβανόμενα στην αιτιολογική έκθεση της εν λόγω διάταξης, τα νέα  ποσοστά αναπλήρωσης για τους έχοντες 30 έτη και κάτω ασφάλισης παραμένουν ακριβώς τα ίδια, γεγονός που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το σκεπτικό της 1891/2019 της Ολομέλειας του ΣτΕ (σκ.30, της 1891/2019 Ολ. ΣτΕ) με την οποία κρίθηκε ότι «τα νέα, όμως, αυτά ποσοστά αναπληρώσεως, αυτά καθ` εαυτά, είναι ιδιαιτέρως χαμηλά, η δε εφαρμογή τους, ως εκ του ύψους και της ανά τριετία κλιμακώσεώς τους, τόσο στο μέσο όρο των μηνιαίων αποδοχών του συνολικού ασφαλιστικού βίου προκειμένου            για τους μελλοντικούς συνταξιούχους, όσο και στον συντάξιμο μισθό επί του οποίου κανονίσθηκε η χορηγηθείσα σύνταξη προκειμένου για τους ήδη συνταξιούχους, οδηγεί, στη χορήγηση ανταποδοτικής συνταξιοδοτικής παροχής, η οποία τελεί σε προφανή δυσαναλογία προς τις ανωτέρω αποδοχές, ενόψει του ότι το υψηλότερο ποσοστό αναπληρώσεως των εν λόγω αποδοχών είναι κατώτερο του 50%, (ενδεικτικώς: το συνολικό ποσοστό αναπληρώσεως ανέρχεται σε 11,55% για 15 έτη ασφαλίσεως, σε 15,87% για 20 έτη ασφαλίσεως, σε 20,68% για 25 έτη ασφαλίσεως, σε 26,37% για 30 έτη ασφαλίσεως, σε 33,81% για 35 έτη ασφαλίσεως, σε 42,81% για 40 έτη ασφαλίσεως και σε 46, 80% για 42 έτη ασφαλίσεως), και, κατ` ακολουθίαν, προς τις καταβληθείσες με βάση τις αποδοχές αυτές εισφορές. Υπό τα δεδομένα αυτά, τα συγκεκριμένα ποσοστά αναπληρώσεως παραβιάζουν την αρχή της ανταποδοτικότητας, η οποία αποτελεί έκφανση της αρχής της αναλογικότητας, υπό την έννοια της υπέρβασης του ανεκτού ορίου μέχρι του οποίου είναι επιτρεπτή, κατά το Σύνταγμα, η έλλειψη ανταποδοτικότητας εισφορών – παροχών».      

Για περισσότερες πληροφορίες στα γραφεία της Δικηγορικής μας εταιρείας, τηλ. 210-3619650, 3610116.